Μια νέα οδηγία λέει ότι τα παιδιά από την ηλικία των 15 μηνών μπορούν να μάθουν από τα μέσα ενημέρωσης, όταν ένας γονιός είναι παρόν και συμμετέχει.

 

Αν υπάρχει ένας κανόνας που προκαλεί σύγχυση στους περισσότερους γονείς, που αφορά στη χρήση των μέσων ενημέρωσης από τα παιδιά, αυτός είναι ένας: Να μη βλέπουν καθόλου τηλεόραση κάτω από την ηλικία των 2 ετών.

Από σήμερα, ο κανόνας αυτός δεν ισχύει.

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής, η οποία εξέδωσε για πρώτη φορά αυτή τη σύσταση το 1999, έχει εκτενώς ενημερώσει και αναθεωρήσει τις οδηγίες της για τα παιδιά και τους εφήβους ώστε να αντικατοπτρίζουν τις νέες έρευνες και τις νέες συνήθειες. Οι νέες οδηγίες, ειδικά για τα πολύ μικρά παιδιά, επικεντρόνονται στο ΤΙ είναι στην οθόνη και ΠΟΙΟΣ ΑΛΛΟΣ είναι στο δωμάτιο. Και με αυτόν τον τρόπο θέτει ορισμένα ενδιαφέροντα σημεία σχετικά με το μέλλον της μάθησης από τα μέσα ενημέρωσης.

Για τα μωρά ηλικίας κάτω των 18 μηνών, H Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι δεν πρέπει τα παιδιά να εκτείθενται σε καμία οθόνη- με μια εξαίρεση: Τις ζωντανές βίντεοκλήσεις. Έρευνες δείχνουν ότι οι οικογενειακές βιντεοκλήσεις  δεν μετράνε, ή τουλάχιστον ότι το όφελος των εικονικών επισκέψεων στους παππούδες ή άλλους συγγενείς υπερτερεί του κόστους της έκθεσης των μωρών στο φορητό υπολογιστή ή τηλέφωνο.

H Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής δεν αναφέρει θετικές ενδείξεις ότι τα βρέφη κερδίζουν πραγματικά κάτι από αυτό το είδος «συνομιλίας» όπως το κάνουν από τη ζωντανή κοινωνική αλληλεπίδραση. Αλλά υπάρχουν κάποιες έρευνες ότι τα βρέφη από την ηλικία των 6 μηνών εμπλέκονται συναισθηματικά παίζοντας «ζωντανά» κρυφτούλι με τη γιαγιά στο Skype.

Για βρέφη και νήπια ηλικίας 15 μηνών έως 2 ετών, υπάρχουν περιορισμένα στοιχεία από μερικές πολύ μικρές μελέτες ότι μπορούν να μάθουν νέες λέξεις από τα εκπαιδευτικά μέσα ενημέρωσης, αν και μόνο οι γονείς βλέπουν μαζί τους, επαναλαμβάνοντας αυτό που λέει το βίντεο και/ ή εφιστώντας την προσοχή σε ό, τι είναι στην οθόνη. Με άλλα λόγια, η αντιμετώπιση ενός βίντεο ή μιας εφαρμογής, όπως μια εικόνα βιβλίου είναι το καλύτερο στοίχημα.

Από την άλλη πλευρά πολλές μελέτες, συμπεριλαμβανομένης και αυτής, έχουν δείξει φτωχές γλωσσικές δεξιότητες να συσχετίζονται με τις πρόωρες  προβολές «εκπαιδευτικών» βίντεο, χωρίς την παρουσία γονιών. Υπάρχει επίσης έρευνα που δείχνει ότι παιδιά που παρακολουθούν περισσότερη τηλεόραση και άρχισαν νωρίτερα την παρακολούθηση να παρουσιάζουν καθυστέρηση στις γλωσσικές ικανότητες. Και στις δύο περιπτώσεις, το πρόβλημα φαίνεται να είναι η αντικατάσταση της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης με τα μέσα ενημέρωσης. Για το λόγο αυτό, οι νέες οδηγίες της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής έχουν αλλάξει από το «αποφεύγουμε όλες τις οθόνες κάτω από την ηλικία των 2″ στο  “να αποφεύγεται η ατομική χρήση μέσων σε αυτή την ηλικιακή ομάδα.”

Για παιδιά προσχολικής ηλικίας 2-5 ετών, υπάρχουν περισσότερα στοιχεία που αποδεικνύουν την ικανότητα των παιδιών να μεταφέρουν τη γνώση από τις οθόνες στο πραγματικό κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της γραφής και των μαθηματικών, και θετικές κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες και συμπεριφορές.

H Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής προτείνει το Sesame Workshop και το PBS ως δύο αξιόπιστους κατασκευαστές εκπαιδευτικών μέσων για παιδιά, ενώ για εκατοντάδες  χιλιάδες “εκπαιδευτικές” εφαρμογές στο iPad store, πολύ λίγες έχουν βρεθεί να πληρούν τα υψηλά πρότυπα για μάθηση.

Για αυτή την ηλικιακή ομάδα, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά να μη γίνεται χρήση της οθόνης περισσότερο από μία ώρα την ημέρα. Και, όπως και με τα μικρότερα παιδιά, χρειάζεται οι γονείς να λαμβάνουν μέρος στο χρόνο παρακολούθησης:

“Η παρακολούθηση κάποιου εκπαιδευτικού προγράμματος μαζί με τα παιδιά σας,  βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν αυτό που βλέπουν, και τα βοηθάει να εφαρμόσουν αυτά που μαθαίνουν στον κόσμο γύρω τους.”

 

Πηγή

www.npr.org